Direktor AKAZ-a, Salih Valjevac, dr. med. govorio je za Valetudo magazin o radu, dostignućima i budućim planovima Agencije za kvalitet i akreditaciju u zdravstvu u FBiH.
VALETUDO: Možete li li ukratko upoznati naše čitaoce sa radom AKAZ-a?
AKAZ je skraćenica od naziva Agencija za kvalitet i akreditaciju u zdravstvu u FBiH i predstavlja federalnu agenciju, jedinu ovlaštenu za uspostavu i unapređenje sistema sigurnosti i sistema kvaliteta u pružanju zdravstvenih usluga na cijeloj teritoriji FBiH. Agencija je osnovana 2005. godine Zakonom o sistemu poboljšanja kvaliteta, sigurnosti i o akreditaciji u zdravstvu, a prema uzoru na slične agencije u mnogim drugim razvijenim zemljama širom svijeta koje vode računa o zdravstvenoj zaštiti i kvalitetu u pružanju zdravstvenih usluga.
Održivost unapređenja kvaliteta pružanja zdravstvenih usluga još uvijek je aktualna tema – možda i više nego do sada. Mnogo je razloga za to.
AKAZ nudi jedinstveni program poboljšanja sigurnosti i kvaliteta, posebno za zdravstvene ustanove primarne zdravstvene zaštite (domove zdravlja, timove porodične medicine, apoteke) i zdravstvene ustanove sekundarnog i tercijarnog nivoa zdravstvene zaštite (zavode, bolnice ali i poliklinike) na teritoriju FBiH.
Agencija je uspostavljena da bi radila u bliskoj saradnji sa zdravstvenim profesionalcima kako bi im pomogla da unaprijede sigurnost i kvalitet u zdravstvenoj zaštiti. Na taj način bi se osigurala sigurnost i kvalitet u pružanju zdravstvenih usluga zdravstvenih profesionalaca, odnosno sigurnost i kvalitet zdravstvene zaštite pacijenata.
VALETUDO: Na koji način svojim aktivnostima pomažete zdravstvenom sistemu BiH?
Dva su osnovna procesa kojima se Agencija bavi: unapređenje sistema sigurnosti odnosno certifikacija ustanova, koja je Zakonom o zdravstvenoj zaštiti obavezna. Drugi proces je unapređenje sistema kvaliteta, akreditacija ustanovâ, koja je dobrovoljna i predstavlja nadogradnju na proces certifikacije. Sami procesi i certifikacije i akreditacije su za ustanovu isti, ali se, kada govorimo o akreditaciji, radi o standardima malo više zahtjevnosti i ekscelentnosti u odnosu na one certifikacijske.
VALETUDO: Koliko Vam je bitna kontinuirana osnovna obuka, a tiče se procesa uvođenja sistema kvaliteta u zdravstvenu ustanovu?
Osnovna obuka za zdravstvene profesionalce i saradnike koju AKAZ redovno sprovodi par puta godišnje, predstavlja srž posla kojim će se uposlenici ustanove baviti kako bi došli do certifikacije/akreditacije. Pohađanjem ove obuke, ustanova olakšava sebi i uposlenima uspostavu sistema sigurnosti i kvaliteta na način da oni unaprijed budu upućeni u to šta su standardi i kriteriji; kako se radi samoocjena; kako se pripremaju dokazi za vanjsku ocjenu; kako se pišu politike i procedure; itd. Ova obuka je jako bitna kako Agenciji, tako i zdravstvenim ustanovama koje se nalaze u procesu uspostave sistema sigurnosti i/ili kvaliteta čemu u prilog govori i činjenica da je istu do sada pohađalo par hiljada učesnika.
VALETUDO: Možete li izdvojiti neke realizirane aktivnosti na koje ste najponosniji u 2022. godini?
Kada gledamo godinu 2022., koja dolazi nakon perioda pandemije izazvane korona virusom, onda zapravo vidimo kako se znamo radovati i običnim, svakodnevnim stvarima. Te “svakodnevne stvari” su za nas u Agenciji povećan broj vanjskih ocjena i povećan broj zahtjeva ustanova da se uključe u proces certifikacije/akreditacije. Na taj način mi vidimo da se priča o širenju sigurnosti i kvaliteta u zdravstvu širi, te smo posljedično mi svaki dan bogatiji za par vrijednih saradnika. Ove godine su nam se priključile i neke velike ustanove kao što je Sveučilišna klinička bolnica Mostar, Klinički Centar Univerziteta u Sarajevu, Zavod za medicine rada KS, Zavod za hitnu medicinsku pomoć KS, Zavod za javno zdravstvo BPK, te neke poznate private ustanove. Jednako tako, ove 2022. godine smo se osvjedočili da su uz nas ostale velike ustanove koje se sada već i re-akreditiraju kao što su Univerzitetski Klinički Centar Tuzla, Specijalna bolnica “Medical Institute Bayer”, Psihijatrijska bolnica KS, Federalni zavod za transfuzijsku medicinu te JU Apoteke Sarajevo, PZU apoteka Ibn-Sina i mnoge druge.
Svako novo vrijeme stavlja i nove izazove za zdravstvene radnike, ustanove i sistem.
Ove godine smo također bogatiji i za još jedan set standarda, Standardi sigurnosti i kvaliteta za zavode za hitnu medicinsku pomoć, koje smo ciljano napravili kako bismo klijentima olakšali uspostavu sistema sigurnosti i kvaliteta.
Uradili smo i veliki posao na polju svih naših edukacija od osnovne obuke do edukacije za koordinatore kvaliteta gdje smo imali jako veliki odziv zdravstvenih profesionalaca iz državnih ali i iz privatnih ustanova. Jednako tako smo kraj godine dočekali sa našim mnogobrojnim saradnicima, koordinatorima kvaliteta, vanjskim ocjenjivačima i facilitatorima na Stručnom seminaru “Dani kvaliteta u zdravstvu” koji je sada već jubilarnu, desetu, godinu zaredom organizujemo.
Zadovoljstvo nam je reći da se i ove godine nastavila saradnja sa našim brojnim partnerima sa vanjskim domaćim i stranim organizacijama, kao što su fondacija FAMI, IOM, UNFPA, IPD i mnogim drugim.
VALETUDO: Da li se susrećete sa nekim izazovima kada je u pitanju vanjsko ocjenjivanje u zdravstvenim ustanovama?
Kada su u pitanju vanjske ocjene, trenutno se suočavamo jednim izazovom: sa manjkom ovlaštenih vanjskih ocjenjivača. Naime, vanjski ocjenjivači, njih blizu 200, predstavljaju naše vanjske saradnike bez kojih AKAZ ne bi bio u stanju da vrši sve zadatke koji su mu u mandatu. Oni predstavljaju našu najvrijedniju pokretačku snagu, koji čine naše lice i oči kada se radi o bliskom susretu sa ustanovama u finalu, na vanjskoj ocjeni. Iz tog razloga smo radi povećanog broja vanjskih ocjena trenutno u potrebi za većim brojem istih.
VALETUDO: U skladu sa dosadašnjim aktivnostima, koji su vam planovi za narednu godinu?
Naredna godina, 2023., očekivano, će nastaviti ovim tempom kojim 2022. godina završava, dakle povećanim brojem vanjskih ocjena u svrhu re-certifikacija i re-akreditacija. Nadalje, imamo već u planu reviziju barem jednog seta standarda, onih za kantonalne zavode za javno zdravstvo, te izradu bar jednog seta novih standarda i to onih koji se tiču Zavoda za bolesti ovisnosti koji su bili na redu pred pandemiju, ali nas je pandemija skrenula sa tog puta.
Isto tako, u najavi imamo već par velikih projekata koje nam je najavilo Federalno ministarstvo zdravstva sa kojim imamo izuzetno blizak, iskren i čvrst odnos. FMZ predstavlja najbližeg partnera Agenciji kada su u pitanju saradnja i strategije za budući razvoj i implementaciju projekata s ciljem unapređenja sigurnosti i kvaliteta zdravstvene zaštite.
VALETUDO: Kakvo je vaše lično mišljenje kao direktora i planirani put u vođenju AKAZ-a u narednom periodu?
Sjećam se, kada sam kao mladi saradnik prvi put radio u AKAZ-u u periodu 2007 – 2010. zajedno sa doktorom Zoranom Riđanovićem i Melkom Mercvajler, koji su sada u zasluženoj mirovini, radilo se pionirski, radilo se prvenstveno na širenju same ideje, na prvobitnom širenju znanja, vještina i uspostavi kulture kvaliteta u zdravstvu. Moram priznati da smo se u to vrijeme brinuli hoće li AKAZ obezbijediti svoju održivost.
Kada sam u julu ove godine ponovo došao u AKAZ, bio sam sretan, ne samo što se AKAZ održao, nego i zato što je već mnogo zdravstvenih ustanova uspostavilo prilično solidne sisteme unapređenja sigurnosti i kvaliteta, i što uposlenici i pacijenti tih ustanova svjedoče koristima koje ti sistemi donose.
Ipak, održivost unapređenja kvaliteta pružanja zdravstvenih usluga još uvijek je aktualna tema – možda i više nego do sada. Mnogo je razloga za to.
Prvi, onaj očiti je taj da rad na poboljšanju sigurnosti i kvaliteta nikad nije završen, zato što se uvijek može još bolje i kvalitetnije.
Nadalje, svako novo vrijeme stavlja i nove izazove za zdravstvene radnike, ustanove i sistem. Zajedno se stalno suočavamo sa novim problemima. Imali smo pandemiju COVID-19, izazov kako odgovoriti na situaciju sa velikim brojem migranata – taj izazov još uvijek traje i može postati još veći… Teško je i predvidjeti s kakvim se izazovima i krizama možemo još susresti, a moramo nastojati da budemo što spremniji za odgovor. Imamo i veliki problem odlaska stručnog kadra iz naših zdravstvenih ustanova. Već dobro osjetimo i novu finansijsku krizu… a zahtjeva za zdravstvenim uslugama i njihovim finansiranjem je sve više.
Rad na poboljšanju sigurnosti i kvaliteta nikad nije završen, zato što se uvijek može još bolje i kvalitetnije.
Čak i u ovim izazovnim i neizvjesnim vremenima, vremenima ograničenih ljudskih i finansijskih resursa mi želimo i moramo da radimo, ne samo na očuvanju, nego i na kontinuiranom poboljšanju sigurnosti i kvaliteta zdravstvenih usluga za naše pacijentima. Stoga ćemo nastaviti još vrijednije raditi, biti u službi naših pacijenata, naših zdravstvenih ustanova i našeg zdravstvenog sistema, te uspostavljati i jačati saradnju sa svim institucijama, organizacijama i pojedincima na zajedničkom cilju – što sigurnijim i kvalitetnijim zdravstvenim uslugama.